Wednesday, December 8, 2010

Can anybody tell me?

Assalamualaikum.
Salam Sejahtera.
Salam Perpaduan.
Salam Permuafakatan.
Salam Satu Malaysia..
Salam Dua Malaysia..
Erkk. Tak takot kena ISA ke?.
Ntah?

Satu pengalaman yang sangat menarik bagi aku.
mungkin tak pada korang.
ape aku nak cerita.
korang judge sendiri.
Semalam.

Ada minah,
or else. A "REAL" Teenager.
Dengan gaya yang GAH konon.
Pelease.
I dont care.
Dengan selamba.
Dekat bustop.
Tggu bas jugak.
macam aku.

Bukak lagu Lady GaGa kuat2.
Lagu yg dah bersawang tape dia.
Then nyanyi kuat2.
Hish. Kau tu perempuan..
Jagalah sikit.
lagi sakitkan hati.
Dia pakai tudung, tutup aurat konon.
Tapi malangnya.
Pakai T-Shirt Lengan pendek.
Ape nak jadik?

"Adik, kan tak manis adik pakai mcm tu.
Pakai tudung, tapi pakai baju lengan pendek.
Serupa tak payah pakai tudung"

And guess wht?
She know me.

"Abg, abang ni kat skola orang besar kan?
Saya dah cukup terseksa dgn perangai abang lah kt skola.
Haritu, punyalah..
tengking2 ckp suruh orang lain pakai tudung.
Sakang abg tak bagi saya pakai tudung."

"Adik tak faham ke? Saya cakap...
Lebih BAIK tak payah pakai tudung kalau awak pakai tudung tapi,
pakai baju lengan pendek.
Tak Sopan. Tak Manis. Jangan rosakkan muka Indah yang Allah Cipta dengan
Identiti sebegini."

"Eh saya punya suka lah. Saya kat luar skola. lagipun cuti sekarang ni"

Die tengking aku? Wahh Wahh Wahh!

"Adik ni ISLAM ke?"

"Dah pakai tudung xkan kafir kot?"

"Awak percaya Allah kan?"

"Eh! Mestilah. Jangan tanya soalan bodoh la"

"Bumi ni siapa yang Cipta?"

"Allah"

"Siapa yang bekalkan Oxygen atau secara terasnya udara untuk awk bernafas?"

"Allah la! Adoy. Tanya soalan, budak tadika pun boleh jawab"

"Awak skang ni kat bumi ciptaan Allah kan? Kenapa Awak tak boleh ikut Peraturan Yang Allah Siapkan? Adik mungkin boleh ckp adik kat luar skola, takda kene mengena dengan cikgu. Tapi, adik lari kat mana pun, adik xkan dpt lari drpd Allah"

"Apelagi ni? Saya dah pakai tudung, ikut perintah la tu"

"Allah tak suruh Kaum hawa bertudung. Allah suruh menutup aurat. Tutup aurat dengan pakai tudung lain taw"

"Ape pulak lain?"

"Tutup aurat, Menutupi semua anggota badan kecuali tapak tangan dak muka bagi wanita. Dan daripada Pusat ke Lutut bagi Lelaki, Definisi pakai tudung.. Rambut perempuan yang berjambul... Belonjong warna perang, tapi ada tudung tutup bonggol kat belakang.. dah boleh kira pakai tudung. Tak faham ke?"





---End Of Conversation---




Konklusinya, budak sekarang. bukan semua betol. sebab. kurang didikan. sapa yang patot beri didikan? Ibu bapa kan? Salah ke kalau kita salahkan ibubapa mereka?
Mungkin ramai yang menengking dan beri alasan, kalau anak tak ikot.. nk buat mcm mana? Apa yang menyebabkan anak taknak ikot perintah ibu bapa sebenarnya? Penampilan ibubapa, Ilmu pd ibubapa. Contoh, Ibu korang pergi meroyan kat Disko, then tak lama lepas tu.. Dia ckp, Nak.. Tutuplah aurat. Korang nk dgr? Tentu tak.
Jadi, bila korang dah ada anak nnt, jaga betul2. jgan jadi mcm ibubapa yang endah tak endah tentang ilmu agama.
Salam.

2 comments:

Syaza said...

Assalamualaikum;

Two thumbs up! :) GO RAZI, nazu sokong 100%! :D

Fathorazi Samsuri said...

thanks2!