Saturday, November 6, 2010

IMPRESSED!

kenal tak Rabi'ah Al 'Adawi?
Or, Rabi'atul 'Adawiyahh?
kenapa dengannya?
Dia adalah salah seorang yang tidak mempunyai nafsu.
Nak taw kenapa?
Mungkin, wanita akan impressed jugak.
Sebab.
Cinta dia hanya untuk Rabbul 'Alamin.
Dia anggap Allah itu Suaminyaa.
Sangat kagum.

Ada satu ayat, yang sangat2 indah pernah dia katakan.
Dia berkata kepada anak muridnya 'Abdah.
Sejak dari kecil, aku ingin sekali untuk makan Kurma.
Tapi apabila aku sudah dapatkannya,
Aku takut untuk memakannya, kerana aku tidak mahu...
Kerana ajakan nafsu aku, aku lupa dengan Allah.

Korang bygkann.
Setakat kurma?
Dia sanggup tak mkan,, takut dia ikut nafsu dia.
Kalau kita, Apa yang kita nk,
selagi tak dpt..
MENANGIS!!! kann
seorang yang sangat2 hebat,.
panjang kalau nk cerita pasal Rabi'ah ni.
Tapi dari semasa ke semasa.
Insya Allah saya post.
and add satu cerita.
Dimana seorang 'Ulama' yang menjadi jirannya.
yng bernama Hasan Al Basri, melamarnya..
Ditanyakan pembantunya kepada Hasan Al Basri.
Kenapa, engkau mahu melamar Rabi'ah.
Matanya sangat menawan.

Lalu dengan pantas,
Rabi'ah ke dapur dan mencungkil matanya dan meletakkannya dia atas pinggan.
Lalu menyerahkan kepada Hasan Al Basri.
Seiring kata2.
Kalau disebabkan mata ini yang membuatkan kau leka dengan Allah.
Ambil lah.


Tengok?
Korang sanggup tak buat mcm dia?
Meletakkan Cintanya sepenuh hati kepada Allah.
Subhanallah.

*Mungkin berlaku khilaf dalam saya berkata2.
Tetapi apa yang saya katakan, dpt memberi gambaran peristiwa tersebut.
Insha Allah.

No comments: